Julen – Glädjens högtid

På julafton berättade min syster att hon hade fått kontakt med en dotter till mammas norska brevvän Mary via Facebook. Jag bad henne direkt att föreslå mig också som vän till henne, jag kände nämligen direkt att henne vill jag ha kontakt med. Jag vet att mamma hade en brevvän i Norge och att de hade brev-växlat under många år. Men jag hade inte riktigt alla pusselbitar på plats och av den anledningen ville jag gärna etablera denna kontakt. Vi fick kontakt redan igår och vi chattade och mailade varandra intensivt.

Bakgrunden till att mamma hade Mary i Norge som brevvän fick jag nu berättad för mig. Det var så att under Andra Världskriget så hade min morfar Nils henne som fadderbarn i Norge. Detta innebar att morfar skickade paket med kläder och leksaker till henne under krigsåren. Troligen fick de kontakten med varandra via Röda Korset eller någon annan hjälporganisation. När kriget var slut så hade mamma skickat ett brev till Mary och frågat om de inte kunde brevväxla. På så sätt startade en brevkontakt som började när min mamma gick i skolan och lärt sig skriva och fortsatte sedan ända fram till några år innan mamma dog.

Marys dotter heter Heidi och det är henne som jag nu har etablerat kontakt med. Heidi berättade i går bl.a att hon har en dockservis hemma hos sig som min morfar Nils skickat till Mary i ett av paketen under krigsåren.

Dukkeserviset

Hedi berättade också att när det kom ett brev från från mamma så skulle det vara lugnt och stilla i köket och drickas kaffe medan Mary läste brevet från Sverige. Mary och min mor hade brevkontakt med varandra under nästan 60 års tid. Heidi och jag har nu bestämt att vi ska hålla fast traditionen som våra mammor startade någon gång under första halvan av 1940-talet. Även om man nu inte längre skriver riktiga brev så ska vi nu hålla kontakten med varandra via e-post och Facebook.

Denna som kanske kan tyckas lilla händelse är riktigt stor för mig och har skänkt mig mycket glädje denna julhelg.

Önskar er alla en god fortsättning på eran Jul.

One thought on “Julen – Glädjens högtid

  1. Hej Dick ! Har bara läst en bråkdel av dina anförvanters händelserika historia. Främst var det Briggen Hugos öde som intresserade mig. Briggar var ju tämligen små segelfartyg. Icke desto mindre tampades de med den långväga traden Amerika/Sydamerika. Briggarna var ju också de första av de seglade fartygen som fick ge vika för ”den nya tiden”. Dess begränsade lastförmåga o att Briggen fodrade en förhållandevis stor besättning, eftersom Hugo i likhet med andra Briggar hade båda masterna tacklade med råsegel, gjorde att de blev ”kostsamma”. En skonare exempelvis, förde ju gaffelsegel som ju kunde skötas från däck. Men det är nåt visst med Briggarna. Vackra fartyg som fyller en väl berättigad plats i vårt seglande kulturarv. Min farmors far hette Viggo Frandsen. Han var Skeppsbyggmästare i Halmstad 1881-1907. Förutom sedvanliga reperationer, nybyggde han 29 två o tremastade skonare. Kan tänka mig att Hugos förlisning, var ett stort samtalsämne på varvet. Jag har en liten porslinsmålning på Briggen Hugo. Jag är ganska säker på att det är ”Hugo af Kalmar”. Dick, många tack för intressant läsning ! Med vänlig hälsning

    Gilla

Kommentera

