Hjälp mig! – Hur får jag reda på mer om kvinnornas liv från förr i tiden?

Jag har nu skrivit och berättat om ett antal levnadsöden från förr i tiden. Men vart efter jag skriver så upptäcker jag själv att alla utom en av dessa berättelser som jag har skrivit handlar enbart om män och deras liv. Likadant när jag tittar i mitt släktforskning så har jag mycket mer noteringar och uppgifter om just männen och därför blir också fördelningen av berättelserna så som de nu är.

Det borde vara så att drygt hälften av befolkningen för 100 år sedan var kvinnor och även ännu längre tillbaka i tiden också. När det gäller de två – tre närmaste generationerna så har jag ungefär lika mycket noteringar om kvinnor och män. Detta bygger oftast på att det är personer jag själv minns och träffat. Men sedan, när man helt få förlita sig på de så kallade ”källorna”, så tunnar det ut betänkligt när man kommer längre tillbaka.

Jag tar väldigt gärna emot tips eller förslag på hur man får reda på mer om kvinnors liv och öde från förr i tiden. Jag kanske har missat källor som finns tillgängliga. Eller så finns det andra sätt att skriva levnadsberättelser så att även kvinnornas liv kommer med och speglas på ett bättre och mer naturligt sätt.

Skriv gärna dina synpunker och förslag som en kommentar till det här inlägget.  Jag är väldigt tacksam för att hjälp jag kan få i just det här ämnet. Det kanske också är en fråga som fler än jag funderar eller har funderat över.

Dick Wåhlin

Kommentera

