När man fick ett kuvert med svarta kanter…

När man fick ett kuvert med en svart sorgkant, – ja då visste man att det också innehöll ett sorgligt besked om någon släkting eller kär vän. Den här traditionen att skicka så kallade ”dödsbrev” har för länge sedan upphört. Därför kan det också vare en idé att publicera och visa ett exempel på hur det kunde se ut. Det var ett alternativ som användes istället för att sätta ut en dödsannons i tidningen. I mitt släktarkiv har jag flera stycken sådana här brev. Jag vet egentligen inte så mycket mer om traditionen, när det började eller när den upphörde. Gjorde man så här i hela Sverige eller var det lokalt.

Är det någon läsare som kan berätta mer om detta så tar jag tacksamt emot information om detta.

Det här ett så kallat dödsbrev som min farfar fick hans hans bror hade avlidit:

IMG_0001

IMG

 

7 thoughts on “När man fick ett kuvert med svarta kanter…

    • Tack för din kommentar på detta inlägg
      Jag publicerade det av två skäl. Dels för att se om någon kunde berätta något mer om denna tradition men även för att jag tror att yngre släktforskare kanske aldrig sett eller hört om detta. Jag tar gärna del av ditt kommande blogginlägg i samma ämne. Med vänlig hälsning, Dick W.

      Gilla

  1. Anledningen till att man skrev dödsbrev var förmodligen att alla inte hade telefon på den tiden och det då var det enda sättet att informera släkt och vänner om att en person gått bort, om man inte skrev ett vanligt brev. Att skriva vanliga brev till alla kunde bli jobbigt, om man hade stor släkt. Därför var det förstås enklare med tryckta kort. Jag har några dödsbrev från 50-talet.

    Gilla

    • Tack
      Jag börjar nu att lära mig mer om detta och även hört de även sorgbrev eller notifikationsbrev.
      När jag googlade på dödsbrev fick jag inte fram så mycket och därav mitt inlägg.
      Tycker ändå att det är en källa ytterligare i släktforskningen och som en del kanske aldrig sett eller hört talas om.

      Tack för att du tog dig tid att att skriva och kommentera och välkommen tillbaka

      Dick W.

      Gilla

  2. Hej,

    Jag har hittat en skokartong full med brev av den här sorten och googlade för att se vad de kallades. Mina brev är skickade mellan 1910 och 1940 i norra Sörmland.

    Ska de kallas sorgebred, dödsbrev eller notifikationsbrev?

    MVH
    Kalle Lundberg

    Gilla

    • Hej och tack för din kommentar. Jag tycker det är intressant att följa upp äldre tiders seder och bruk. Bland unga idag är det säkert många som aldrig sett eller hört talas om detta. Jag har genom kommentarer här fått lära mig mer om just detta. Tack för ditt bidrag!

      Gilla

      • Jag har nog bestämt mig för att de kallas sorgebrev nu.

        Jag har pratat med en del släktforskare och det verkar vara en ganska okänd företeelse. Någon påstod att seden försvann när telefonen blev allmänt utbredd.

        Gilla

Kommentera

