Åtvidaberg på 1920-talet

Jag har många foton från Åtvidaberg efter både min mormor och morfar och även deras föräldrar. Det är bara lite tråkigt att konstatera att det idag är försent att fråga vilka personer som finns med på en hel del av dessa gamla foton. Helt enkelt för att de som vet inte längre lever. Däremot är jag givetvis mycket glad för att bilderna överhuvudtaget finns kvar. Tänkte här visa ett urval bilder som visar lite miljöer och tidsanda i Åtvidaberg på 1920-talet

Mejeriet ( 1921) (kopia) (kopia)

Matning av änder vid Mejeriet 1921. Med på bilden finns även det gamla Varmbadhuset

Folketspark i Åtvidaberg (kopia)

Folkets Park Åtvidaberg 1920 tal

Massa gubbar vid Templet (kopia)

Templet i Åtvidaberg

Besök av Knuts bror från Hallstahamar 1921 (kopia)

Besök från Hallstahammar – Åtvidabergs Järnvägsstation

Åtvads sta (kopia)

Besök från Hallstahammar – Åtvidabergs Järnvägsstation

Gökotta vid krutkällan 1926

Gökotta vid Krutkällaren i Åtvidaberg 1926

Untitled-Scanned-55

Parken Adelsnäs ?

Har du några minnen som väcks till liv när du ser de här bilderna eller har något annat du vill kommentera så är du givetvis välkommen. Enklast gör du det genom att lägga en kommentar till det här inlägget.

 

3 thoughts on “Åtvidaberg på 1920-talet

  1. Trevliga bilder, Dick! Jag har också en hel del foton, där jag inte vet vilka personerna är och nu finns det ingen att fråga. När jag ser dina bilder funderar jag på var Åtvidaberg ligger, så det blev att googla. Nu vet jag!! Facit skrivmaskin använde jag när jag började arbeta. Dessutom har jag anor från Östergötland. Min farfar var född i Östra Eneby, farfarsfar i ett soldattorp i Gammalkil och farfarsfarfar i Viby 1797. Han var livgrenadjär och därifrån kommer namnet Krantz. Jag har inte vetat så mycket om östgötasläkten förrän jag började släktforska, för min familj har inte haft kontakt med den sidan av släkten. Nu försöker jag ta reda på mer och jag har även några foton, där det på en del står vilka personerna är.
    Hälsningar
    Birgitta

    Gilla

Kommentera

