En riktigt spännande resa till Norge väntar nu på fredag-lördag

IMG_0001

En bild på min Mor när hon var i nio-årsåldern.

Under Andra Världskriget skickade min morfar så kallade ”krigspaket” till ett litet fadderbarn i Norge. Paketet kunde innehålla t.ex. kläder och leksaker. Även om det var en svår tid i Sverige så var det om möjligt än värre för många i Norge under krigsåren. När kriget så äntligen var slut så hade min mor gått i skolan i några år, hon var då tio år gammal.  Hon skrev då ett brev till morfars fadderbarn i Norge och undrade om nu när kriget är slut så kanske vi fortsätta att hålla kontakt genom att brevväxla med varandra. Så blev det också, en brevkontakt mellan den norska flickan Mary och min mor som pågick i drygt 60 år. När min mor gick bort och kontakten bröts så började Marys dotter Heidi att söka efter mors släktingar via Facebook och fann på så sätt min syster. Även jag tog du upp kontakten med Marys dotter Heidi via Facebook och mail.

Min mor och Mary träffades aldrig utan de hade enbart kontakt med varandra via handskrivna brev. År 1970 gjordes dock ett försök till att träffas när vår familj var på tältsemester i Norge. Men tyvärr så var inte Mary och hennes familj hemma då. På fredag och lördag åker jag och min syster till Norge för att träffa både Mary och Heidi. Ni kan tro att jag ser fram mot detta och ni kan vara säkra på att det kommer en rapport här på bloggen efter den här spännande resan som jag ser verkligen ser fram mot att kunna genomföra.


2 thoughts on “En riktigt spännande resa till Norge väntar nu på fredag-lördag

Kommentera

