Släkten Engström – Gruvarbetare vid Malmviken, Mormorsgruvan och Bersbo gruvor.

Stamfadern till gruvarbetarsläkten Engström hette Nils Backström och han var corpral. Det enda som jag i övrigt vet honom är att han bodde i Norra Uthövdan i Vireda i Kronobergs län och att han var gift med Brita Jönsdotter. Deras gemensamma son Nils Engström är min mm mm mf f.

Nils Engström och Stina Johansdotter

Nils Engström föddes 1747 i Virestad (G) Han kom till Malmviken som gruvarbetare 1784 och gifte sig den 26 augusti 1787 med Stina Johansdotter född den 3 mars 1758 i Alseda (F). Nils och Stina var bosatta i Österbo i Malmviken och Nils arbetade mellan 1784 och 1792 i koppargruvan i Malmviken. År 1792 lades gruvan i Malmviken öde men brytningen återupptogs igen mellan 1845 och 1862. Att arbeta i gruva var ett mycket farligt arbete vilket bl.a bevisas av att Nils sonson Jonas Gustav Engström avled till följd av bergsskott i Malmviksgruvan den 11 november 1861.

När brytningen i Malmviken upphörde 1792 hade istället gruvan Mormorsgruvan rensats och öppnats och Nils fortsatte sin bana som gruvarbetare där istället. Familjen bodde dock kvar i Österbo i Malmviken och han fick alltså ”traska” varje dag mellan Malmviken och Mormorsgruvan och därför kom också området däremellan också att kallas för Traskmon. Under några år bor familjen i Åtvid och Nils arbetar då som konstvaktare i Bersbo gruvor vilket innebar att han ansvarade för att pumpanläggningen som pumpade ut vattnet från gruvorna.

Nils och Stina fick 6 gemensamma barn, varav tre uppnådde vuxen ålder och som fick egna barn.

Carl Engström född den 24 augusti 1789 i Malmviken, Åtvid (E), död 3 september samma år.

Jonas Nilsson Engström, min mm mm mf, se vidare nedan

Anna Stina Nilsdotter född den 19 juli 1793 i Malmviken, Åtvid (E), död 1860 i Värna (E).
Gift 1813 med Fredrik Magnusson Raquette född 25 januari 1792 i Strå (E). Antagen 5 november 1817 vid Tjust Kompani Andra Livgrenadjär regementet, avskedad 7 juli 1847. Död 5 november 1860 i Värna (E). De fick 9 gemensamma barn.

Johannes Engström född den 25 augusti 1797 i Åtvid (E), död genom en olyckhändelse 11 år gammal den 3 januari 1809 i Åtvid (E)

Peter Engström född den 21 oktober 1799 i Åtvid (E), krympling, ofärdig. Gift med Cajsa Jansdotter född 17 januari 1796. Minst 1 barn, Jonas Peter född 26 mars 1821.

Anders Magnus Engström född 4 juni 1802 i Malmviken (E), död av koppor 1 år gammal den 6 augusti 1803 i Malmviken (E)

Nils Engström avlider den 2 december 1825 i Värna (E) av Nervfeber och han var då 78 år gammal. Stina Johansdotter avlider av ålderdom den 20 november 1830 i Värna (E), hon var då 72 år gammal.

nilsengstr

Jonas Nilsson Engström – Gruvarbetaren som var gift tre gånger och fick 12 barn.

Min mm mm mf Jonas Nilsson Engström föddes den 19 april 1791 i Malmviken, Åtvid (E). Jonas arbetade som gruvstigare vid gruvan i Värna vilket innebar att han hade det övergripande ansvaret för själva brytningen. Senare arbetade han också som Qvartersman vid gruvan.

I hans första äktenskap var han gift med min mm mm mm Maija Lena Månsdotter som var född 1782 i Svinstad, Bankekind (E). Men äktenskapet blev tyvärr kort eftersom Maija Lena avlider 33 år gammal av förlossningsskador den 3 maj 1815. Detta en dryg vecka efter det att min mm mm m Lena Stina Engström föddes den 24 april 1815.

Redan samma år den 3 december gifter Jonas Nilsson Engström om sig med Anna Stina Erlandsson Landberg och de får tillsammans 7 barn. Hon avlider den 22 juni 1850 av slag i Berbo, Värna (E). Två år senare den 2 september 1852 gifter sig Jonas med Inga Christina Fagerberg född den 1 april 1824 och de får 4 barn barn gemensamt. Jonas är 59 år gammal och Inga Christina 28 år gammal då deras första barn Maria Christina föds. När deras fjärde barn Frans Victor föds 1866 så har Jonas hunnit att bli 75 år gammal.

Jonas Nilsson Engström dör 78 år gammal den 19 augusti av Frossfeber och slag.

Hans första barn Lena Stina Engström gifter sig den 26 december med Livgrenadjären och Tunnbindaren Petter Rahm och om honom och deras äktenskap kan ni läsa i ett tidigare blogginlägg här:

Livgrenadjären Petter Rahm och hans hustru Lena Stina Engström

13 tankar på “Släkten Engström – Gruvarbetare vid Malmviken, Mormorsgruvan och Bersbo gruvor.

  1. Pingback: Rädda Bersbo koppargruvor! | Fotodagbok - Dick Wåhlin

  2. Reblogga detta på Dick Wåhlin bloggar om släktforskning och även lite annat också. och kommenterade:

    Nu i veckan har jag besökt far och svärfar i Åtvidaberg. I samabnd med det så åkte jag ut till Bersbo och fotograferade vid det Adelwärdska gruvschaktet. Jag besökte och Facit museum i Åtvidaberg och den utställning som heter ”Pussebitar ur det förflutna” En utställning om människor som varit med format det Åtvidaberg som finns idag. I den utställningen finns min ana gruvarbetaren Jonas Engström med

    Gilla

  3. Hej Dick! Tittade just på din fantastiska film från Bersbo. Så fint!!! Ja vi kämpar på i föreningen och hoppas att vi ska nå långt i detta uppdrag. Det finns så mycket historia att bevara, så mycket glädje och så mycket sorg och i denna Gruvby. Varför skulle vi inte synliggöra allt detta, som pågått i så många hundra år? Åtvidaberg har så mycket som bör visas! Bersbos gruvlavar är värdefulla och alla fragment från gruvdriften är av värde.
    Roligt att din släkt har anknytning till Bersbo. Mina förfäder kom till Bersbo på slutet av 1700-talet och blev kvar till 1900-talets början. Alla var gruvarbetare, smeder eller var del i gruvdriften på annat sätt. Vår släkt heter Lehman och Löfgren, båda kopplade till Bersbo.
    Vi har en Johanna Wåhlin ( gift Löfgren) i vårt släktträd. Kanske hon har någon koppling till dig?
    Stort tack för den fina dokumentationen på vår facebooksida!

    Med vänliga hälsningar!
    Karin Lönnberg
    Föreningen Bersbo koppargruvor

    Gilla

    • Hej Karin

      Kul att du gillade mitt bildspel från Bersbo.
      Jag ska titta på de namn som du nämner i kommentaren inom närmastkommande dagar.
      I morgon bitti ska jag iväg till Liseberg och det börjar bli lite sent på kvällen nu.

      Jag har följt er på Facebook och kommer att fortsätta att göra så och jag hoppas att ni kommer att lyckas i era ansträngningar.
      Det borde vara mycket värdefullt för hela kommunen om detta projekt lyckas. Med lite marknadsföring så borde detta också kunna locka betydligt fler turister i framtiden.

      Tack för din fina och trevliga kommentar!

      Dick Wåhlin

      Gilla

      • Hej Dick! Jag har nu tagit fram information om vår Johanna Wåhlin! Vet inte om hon har koppling till din släkt men här är några rader:
        Johanna Wåhlin, född 1811-09-12 i Rystad församl. Östergötland, hon är dotter till Magnus Wåhlin, dagarbetare i Frängsbo, modern är Anna Sundman.
        Johanna gifter sig med Torparen Anders Löfgren född: 1808-10-05 Åtvid.
        Paret bor bla på Frängsbo ägor, torpet Forsbäcken. Där föds bla. sonen Carl-Gustaf Löfgren 1832 ( min morfars morfar). Familjen Löfgren flyttar till Bersbo när Carl-Gustaf är två år. Anders blir gruvarbetare, även sönerna Carl-Gustaf och Anders Fredrik. Carl-Gustaf blir kvar i Bersbo hela sitt liv förutom de sista åren då han flyttar till ålderdomshemmet/fattighuset i Åtvidaberg. Carl-Gustaf Löfgren finns på Bersbo gruvas facebooksida. Samtliga syskon till Carl-Gustaf emigrerade till Amerika. Carl-Gustaf gifte sig med Johanna Jacobsdotter och fick flera barn. Två dog, fem emigrerade och den yngsta dottern Anna blev kvar, med mor och far i Bersbo hus 14. Hon gifte sig med Gustaf Adolf Leman i Bersbo 16. Paret flyttade till Norrköping och senare kom min morfar Gustaf Einar Leman till världen. Anna Löfgren behöll en stark kontakt med sina syskon i Amerika. Vi svenskar resp. svensk-amerikaner, några generationer senare, har fortfarande kvar kontakten och delar intresset för vårt ursprung kopplat till Bersbo med omnejd. Det skulle vara roligt att komma i kontakt med flera som har, och vill dela med sig av sin släkthistoria kopplad till Bersbo, vi visar gärna den på vår hemsida. Hälsningar! Karin Lönnberg Föreningen Bersbo koppargruvor

        Gilla

      • Hej Karin

        Vad roligt att du kom tillbaka till min blogg igen. Jag har råkat ut för ett litet olycksfall under semesterresa på Västkusten. Min hälsena har gått av och nu kommer jag ha foten i paket i ca 8 veckor. Jag har inte själv hunnit med att titta på detta och just nu kan jag bara sitta vid datorn korta stunder. Men jag vill göra dig uppmärksam på , även om du kanske redan har sett, kommentaren från Mats Ekholm här nedanför. Han har också Löfgren bakåt bland sina anor, detta gör det här väldigt spännande. Jag har också några Löfgren i min databas som inte är direkta anor men har kopplingar till mina anor. Bl.a två Anders Löfgren d.y. född 1808 och hans far Anders Löfgren d.ä. född 1760. Det är inga personer som jag fördjupat mig i tidigare. Men visst vore det kul att försöka reda upp olika släktband så när jag kan sitta lite längre stunder ska jag i vart fall ge mig på ett försök.

        När det gäller efternamnet Wåhlin så finns omkring 7 släkter som stavar lika som oss, varav vår är den yngsta. Det var min ff. f. som tog namnet efter gården Wångerslät i Åby socken i Kalmar län. Den äldsta som jag känner till kommer dock från Östergötland och härstammar från en prästsläkt från Vånga (Wånga) församling. Det är troligare att din Johanna härstammar från den släkten och jag tämligen säker på att det inte finns någon koppling till min Wåhlin-släkt. Men visst Wåhlin-släkterna kanske strålar samman via Löfgren…, mao riktigt spännande det här.

        Håller gärna fortsatt kontakt med dig och när jag kunnat titta vidare så återkommer jag. / Dick W

        Gilla

      • Kan också nämna att jag på några sidogrenar har gått lite djupare. Min morbrors fru var Kindstrand och det finns många Kindstrand som var gruvarbetare och de har jag ganska bra koll på.

        Gilla

      • Hej Dick! Ang. Kindstrands så har vi två systrar Kindstrand ingifta i vår släkt Leman.
        Gerda och Karolina Kindstrand gifte sig med varsin bror Leman, Carl och Ferdinand.
        Flickorna Kindstrand var döttrar till gruvabetare Frans Reinhold Kindstrand född 1835-03-13 i Värna.
        Båda paren Leman/Kindstrand bodde efter uppväxten i Bersbo, i Åtvidaberg
        Hälsningar!
        Karin

        Gilla

      • Tittade lite snabbt i min databas och konstaterade att jag nog har nästan 100 st Kindstrand i den. Även Frans Reihold Kindstrand du nämner och vars anor går att följa långt bakåt i tiden.

        Tex denna präst:
        Benedictus Nikolai Cornukindius, född 1555 i Horn död 1611 i Odensvi

        Men även adel såsom:
        Bröms, Rosenstråle, Tideman (Hjortöätten) och vidare långt bakåt som jag inte rikigt klarar att överblicka just nu

        Gilla

  4. Hej Dick,
    Mitt namn är Mats Ekholm. Min mor Britta Maria Augsusta Ensgtröm föddes i Årvidaberg den 5/2 1910 (avliden 31/12 1980). Henne far hette Karl Rikard Leander Engströn (född 9/2 1870, avliden 19/3 1932) och hennes mor Augusta Sofia Löfgreb (född 6/5 1876, jag har tyvärr inte datum för när hon dog, men troligen runt 1940).
    Karl Rikards föräldrar war Jacob Wilhelm Engström och Sabina Charlotta Hultgren och Augustas Sofias föräldrar var Lars Löfgren (smältare Kopparverket) och Helena Sofia ? (gift Carlsdotter?).
    Min morfar Karl Rikard Leanders Engströms hemvist enligt Födelse- och dopboken är och Kopparverket.
    Min morfar blev så småningom ”handlare” i Åtvidaberg (Stenhusgatan 8) och ligger begraven i Åtvids gamla kyrka i sin familjegrav (där för övrigt min mor och far, Ture Ekholm, fotbollsspelare i ÅFF på 1930-talet, också ligger begravda.
    vore intressant om det finns någon koppling, plats och namn stämmer i varje fall på en del håll?
    Med vänlig hälsning
    Mats Ekholm

    Gilla

    • Hej Mats

      Kom hem igår från en liten tur på Västkusten. Tyvärr råkade jag ut för en liten malör under denna resa och kom hem med en gipsad fot, hälsenan av… Men det är sådant som händer. Jag har ett flertal gruvarbetare och andra som arbetat vid kopparverket bland mina anor och inte minst i olika sidogrenar på släktträdet. Jag har gjort en snabb slagning i min databas och utöver namnet Engström även funnit Löfgren och Hultgren, men ingen fullständig träff på de namn du anger. Jag kommer att följa upp det här och se om jag kan hitta någon säker koppling, återkommer om jag hittar någon träff bland våra anor. Tack för att du besökte min blogg och att du också skrev denna kommentar. Jag vet inte hur du hittade hit, men jag har en blogg till där jag skriver om sådant som inte direkt är kopplat till släktforskningen. T.ex när jag nyligen besökte Bersbo Gruvor och jag bifogar en länk till det inlägget i min andra blogg. Men det kan var därifrån du hittade hit och då får du bortse från detta

      Dick W

      Gilla

  5. Hej ännu en gång! Det blir många rader idag!
    Kollade upp Löfgrens då du skrev något om Anders Löfgren den yngre resp. den äldre!
    I min släkt har jag också två Anders! En yngre och en äldre.
    Carl-Gustaf Löfgrens (han på facebook Bersbo gruva) mor var Johanna Wåhlin, gift med
    Anders Löfgren född 1808-10-25 i Åtvid.
    Hans far hette också Anders Löfgren född 1780-11-11 i Åtvid
    Ett sammanträffande bara!!!

    Hälsningar!
    Karin

    Gilla

Lämna en kommentar